La Fundació i la gestió d’un ramat per la prevenció d’incendis

Dins de la millora de les condicions dels cossos d’emergència per afrontar amb més garanties la gestió dels riscos naturals, la Fundació creu que és molt important fomentar l’activitat ramadera per donar suport al manteniment de les zones estratègiques contra incendis forestals.

Des de l’ADF de Matadepera, entitat que forma part de la Fundació, hi ha un contracte amb el Turó de les Nou Cabres per dur a terme tasques Silvícoles, netejant el sotabosc i les zones verdes de les urbanitzacions amb el seu ramat de cabres i ovelles. Aquest contracte es finança amb una subvenció que dona l’Ajuntament de Matadepera, ja que, aquesta mesura es troba dins del Pla de Prevenció de Grans Incendis Forestals del municipi on entre altres accions. És rellevant remarcar, que les tasques silvícoles, entre d’altres, són una forma alternativa a la prevenció d’incendis que no destrueix la muntanya i que va més enllà del simple manteniment de pistes forestals i punts d’aigua.
Gràcies a la seva feina, la superfície treballada, que anteriorment no superava les 21 ha, s’ha pogut augmentar entre 4 i 5 ha cada any en els últims cinc anys. A part del contracte amb l’ADF de Matadepera, el Turó de les Nou Cabres pastura també d’altres zones boscoses i camps dins de la seva zona d’actuació: Terrassa Nord-est i part del parc natural de Sant Llorenç del Munt i la Serra de l’Obac.

Al llarg dels últims quaranta anys, l’abandonament de les zones i activitats rurals ha fet que el sotabosc i la densitat d’arbres creixi, s’acumuli combustible i desaparegui l’estructura de mosaics que hi havia antigament gràcies als camps, situació que comporta un gran perill de cara a un incendi. A aquesta situació se li ha de sumar la construcció descontrolada, que ha apropat els boscos als habitatges de gent que no treballa la terra. És per aquest motiu, que des de fa uns anys l’ADF de Matadepera ha planificat una sèrie d’actuacions basades en la recuperació d’antigues activitats rurals, com la pastura, per reduir la quantitat de combustible que hi ha al nostre entorn natural i evitar també que es produeixi un gran incendi forestal.

S’ha de tenir en compte que el foc és un element intrínsec del clima mediterrani i que, desafortunadament no desapareixerà del nostre entorn, però sí que podem treballar per preparar els nostres boscos perquè, en el cas que es doni un incendi, aquests cremin d’una manera més o menys controlada. Sense recursos econòmics aquesta preparació de l’entorn per afrontar el foc no és possible, així que suma’t a la Fundació i prevenim incendis junts!