La Fundació i la participació amb les entitats

Un dels àmbits en els quals treballa la Fundació Patrimoni Natural és la minimització de les conseqüències dels riscos naturals en la seguretat de la població, on són de gran importància les tasques de sensibilització que duu a terme i entre aquestes trobem la participació activa amb altres entitats de l’entorn del parc natural.

En primer lloc, la Fundació ha col·laborat ja en dues ocasions amb les escoles i institut de Matadepera durant les jornades del Clean Up Day, una acció comuna a tota Europa. La Fundació ha mobilitzat als voluntaris de l’ADF que han proporcionat als centres educatius el material necessari per a la recollida de deixalles, han donat informació sobre el motiu pel qual es realitza la recollida, han ajudat en la classificació dels residus descoberts per poder-los reciclar correctament i han facilitat també el transport d’aquestes fins a la Deixalleria.

D’altra banda, també organitza xerrades, juntament amb Bombers i ADF de Matadepera, per diferents associacions de veïns sobre la prevenció d’incendis en cases de particulars ubicades prop de l’entorn del parc natural. En aquestes xerrades es tracten 3 temes: l’estat actual dels incendis, on n’hi poden arribar a haver; mesures d’autoprotecció prèvies de com mantenir el teu jardí / parcel·la per poder afrontar un incendi en condicions; i consells de com actuar en cas de veure’t sorprès per un incendi tant a casa, al bosc o a la urbanització.
Aquestes xerrades tenen lloc a diferents punts pròxims en la mesura del possible a la localització dels habitatges d’on les associacions de veïns formen part. Normalment, se’n fan unes 3 a l’any entre finals de maig i principis de juny, temporada alta pel risc d’incendis.

Col·labora també amb la Federació d’ADFs i diferents Ajuntaments localitzats al voltant del parc natural per tal de poder instal·lar les càmeres de videovigilància d’incendis forestals que ja estan en funcionament i que proveeixen imatges en temps real als cossos d’emergència. Pots veure les imatges que proporcionen aquestes càmeres fent clic aquí.

Finalment, des de l’ADF de Matadepera, entitat que forma part de la Fundació, existeix un conveni amb l’Ajuntament de Matadepera dins del Pla de Prevenció de Grans Incendis Forestals on entre altres accions, existeix un contracte amb el Turó de les Nou Cabres per dur a terme tasques Silvícoles, netejant del sotabosc amb el seu ramat de cabres i ovelles. Gràcies a la seva feina, la superfície treballada, que anteriorment no superava les 21 ha, s’ha pogut augmentar entre 4 i 5 ha cada any en els últims cinc anys. A part del contracte amb l’ADF de Matadepera, el Turó de les Nou Cabres pastura també d’altres zones boscoses i camps dins de la seva zona d’actuació: Terrassa Nord-est i part del parc natural de Sant Llorenç del Munt i la Serra de l’Obac. Et deixem un vídeo de les ovelles i les cabres en plena jornada laboral aquí.

El nostre objectiu és poder participar i col·laborar amb totes aquelles entitats que vetllen per la millora i preservació del nostre entorn natural, així que si formes part d’alguna d’aquestes, no dubtis en sumar-te a la Fundació!