La Fundació i la prevenció d’incendis forestals

La Fundació té molt clar que la preservació i millora de l’entorn natural són un dels motius de la seva creació i dins d’aquest, un dels punts més rellevants en els que treballem és el seguiment i reforç del Pla de prevenció de grans incendis forestals en l’àmbit municipal, concretament, el de Matadepera creat a partir de l’acord de col·laboració entre l’Ajuntament i l’ADF d’aquest poble. El Pla és un document que s’actualitza cada 4 anys i conté el conjunt de previsions i mesures que cal prendre per reduir les causes dels incendis, limitar-ne els efectes i facilitar-ne l’extinció. Algunes d’aquestes mesures poden ser de senyalització, d’arranjament o construcció de pistes forestals, d’informació, etc.

És important recordar que més del 65% del territori català és superfície forestal (dels 32108 km² d’extensió de Catalunya, 16.252 km² són de superfície arbrada), percentatge que ha anat creixent durant les últimes dècades a causa de la desaparició i l’abandonament de cultius i pastures. L’augment de la superfície arbrada pot significar un major risc d’incendi i l’única solució és la prevenció i la gestió dels boscos, motiu pel qual s’han creat aquests plans de prevenció en aquells àmbits territorials on el risc és més elevat.

Un dels projectes a llarg termini de la Fundació conjuntament amb l’ADF de Matadepera és l’ampliació de les zones de gestió forestal incloses dins del pla de prevenció, doblant-ne la superfície treballada. Gràcies a aquest projecte, l’ADF va ser guardonada amb el premi Rossend Montané atorgat per la Diputació de Barcelona en els Premis de Prevenció d’Incendis Forestals 2019 i també van ser nominats al mateix premi en l’edició del 2021 per un altre projecte. L’ampliació d’aquestes zones s’ha pogut dur a terme en gran part per la feina del ramat, que des de fa anys fa feina en col·laboració amb l’ADF ajudant a mantenir el sotabosc net.

La prevenció d’incendis és una tasca que dura tot l’any i requereix una gestió i unes infraestructures bastant considerables, és per això que necessitem la col·laboració de tothom per poder assolir-ho amb èxit. Posa el teu granet de sorra i suma’t a la Fundació.

També et pot interessar

Anar al blog