La Fundació i la sensibilització a la població

La Fundació Patrimoni Natural es va crear amb la finalitat de protegir les vides, els béns i el patrimoni natural del parc i el seu entorn, d’aquí surt el seu objectiu d’impulsar, fomentar i desenvolupar totes aquelles activitats que contribueixin a millorar la seguretat de la població. Per aquest motiu, són molt rellevants les tasques de conscienciació i divulgació que realitza a la població del territori explicant les causes, conseqüències i formes de prevenció dels riscos naturals, incendis i emergències.

Dins d’aquestes tasques, trobem l’organització de xerrades per diferents associacions de veïns sobre la prevenció d’incendis en cases de particulars ubicades prop de l’entorn del parc natural. Aquestes es fan conjuntament amb Bombers i ADF de Matadepera i es fan abans que comenci la temporada de prevenció d’incendis que va des del 15 de juny al 15 de setembre. Durant aquestes xerrades, no només s’informa la població de com actuar en cas de trobar-se amb un incendi al voltant de casa, sinó també quines accions pot portar a cap cadascú particularment per tal de prevenir-los i evitar el que va passar el passat mes de juliol a la zona del Pont de Vilomara i Rocafort, on es van cremar 449,69 ha de l’Espai d’interès Natural Sant Llorenç del Munt i l’Obac. És important remarcar que aquestes accions de prevenció que du a terme la població, s’han de començar a fer des de la tardor fins a la primavera i evitar d’aquesta manera ensurts més grans durant l’estiu.
S’està estudiant la possibilitat de realitzar xerrades més personalitzades a aquells veïns que visquin en urbanitzacions properes al parc natural i rodejades per bosc i ho necessitin, fent una visita in situ per resoldre els dubtes que tinguin sobre com mantenir la seva parcel·la o jardí.

A part de les activitats de divulgació i conscienciació a la població, la Fundació també porta a cap accions per a la protecció de la població i la millora de la seva seguretat, per això entre els projectes a llarg termini, hi trobem la proposta de millora de les franges perimetrals de les urbanitzacions, ampliant la seva superfície en zones estratègiques que durant un incendi serviran com a oportunitat de defensa que el foc arribi a la casa i a la vegada limitar la seva propagació cap al bosc.

Per aquest tipus de tasques de prevenció és necessària la col·laboració i l’acció per part de totes durant tot l’any i així de cara a l’estiu no haver de patir i entre totes protegir el nostre patrimoni natural. A més a més, per poder treballar allà on l’administració no arriba, la Fundació necessita les vostres donacions, així que si encara no ho has fet, suma-t’hi!